Matilda lagar mat, weii!

Ost- och skinkpaj =)

Jättegod paj som går snabbt att göra och som passar lika bra till matlådan som till festen! Receptet räcker till en ganska stor paj, ca 6-8 port.




Börja med pajdegen. Blanda 1,5 dl vetemjöl och 1,5 dl grahamsmjöl med 125 gr smör och 3 msk kallt vatten. Blanda i en matberedare eller för hand och tryck ut i en form. Förgrädda ca 15 min i 225 grader. Förgräddar gör man för att pajdegen inte ska bli kladdig =)




Strimla en liten purjolök och en paprika och skölj väl (speciellt purjolöken för den kan vara rätt jordig).




Varva purjolök och paprika med strimlad skinka, smulad fetaost, och riven ost i pajskalet. Pajen är lika god utan skinka om man vill ha den vegetarisk.




Därefter häller man över äggstanning. Det är äggstanningen som gör att pajen får en fast konsistens. Äggstanning är enkelt att göra. Basen är ägg (så klart), ungefär 3-4 st, plus en mejeriprodukt (jag brukar blanda mjölk och creme fraiche). Ägstanningen bör ha ungefär samma konsistens som pannkakssmet eller lite tunnare (beroende på vilken mejeriprodukt man använder). Det är i äggstanningen man kryddar. jag brukar blanda olika örtkryddor (rosmarin, timjan, basilika, oregano) med salt och peppar. Tänk på att inte salta för mycket då både skinkan och osten är ganska salta. Äggstanningen ska täcka fyllningen. Om jag råkar göra för lite brukar jag bara fylla på med lite mjölk. Sedan gräddar man pajen ca 30 min i 225 grader. För att kolla om pajen är klar kan man skaka lite på formen och se om äggstanningen har stannat =)




Don´t forget the veggies!

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Blogg listad på Bloggtoppen.se
Vardagsbetraktelser bloggar
bloggstarts Topplista
Startblogg.se

RSS 2.0